Nieuwe en veilige fietsoversteekplaats op spoorlijn 18 in Houthalen-Helchteren

Op 7 november 2016

Nieuwe en veilige fietsoversteekplaats op spoorlijn 18 in Houthalen-Helchteren

BRUSSEL – Met de ondertekening van het noodzakelijke onteigeningsdossier maakt Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de weg vrij voor een veilige fietsoversteek op spoorlijn 18 met de N715 in Houthalen-Helchteren.

“Niet alleen zet onze minister in op de openbare hernieuwing van Limburg, maar in dit dossier heeft hij zich in tandem met onze lokale afdeling geëngageerd om van fietsveiligheid in onze gemeente een absolute prioriteit te maken” aldus Ismail Ayed en Ludo Rutten, respectievelijk secretaris en bestuurslid bij N-VA Houthalen-Helchteren die, met de steun van Kamerlid Wouter Raskin en Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans, sterk bij de minister en zijn kabinet hadden aangedrongen voor de realisatie van het project.

“Het tracé dat nu door de minister wordt aangepakt, wordt intensief gebruikt door fietsrecreanten en werd ook geselecteerd als fietssnelweg. De aanleg van de fietssluis was noodzakelijk om het kruisen van de drukke verkeersader te faciliteren en veilig te maken. Momenteel is hier immers niets voorzien en er was al langer vraag om dit punt aan te pakken,” aldus Carlo Kesters, voorzitter van N-VA Houthalen-Helchteren.

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal instaan voor de onteigeningen. De infrastructuurwerken worden geraamd op ongeveer 140 000 euro. De Vlaamse Overheid neemt 40% van deze kost op zich. Het project wordt opgehangen aan de tijdelijke maatregelen die in afwachting van de Noordzuidverbinding voorzien zijn langsheen de N715.