N-VA Houthalen-Helchteren kiest voor slimme camera’s

Op 10 januari 2011

HOUTHALEN-HELCHTEREN – De lokale N-VA-afdeling van Houthalen-Helchteren wil slimme camera’s inzetten bij de controle van voertuigen. Slimme camera’s zijn mobiele toestellen waarmee niet alleen snelheidsovertreders maar onder andere ook verdachte voertuigen kunnen gesignaleerd worden.

Slimme Camera ‘Uit onderzoek blijkt dat de snelle toegang tot de autosnelweg en de Grote Baan onze gemeente extra gevoelig maakt voor rondtrekkende dievenbendes,’ legt Geert Gerits van N-VA Houthalen-Helchteren uit. ‘Door de montage van een mobiele camera kunnen de politiediensten veel eenvoudiger geseinde, niet-verzekerde, niet-geregistreerde of afgekeurde wagens onderscheppen. Dergelijke camera’s flitsen dus niet alleen op snelheid maar onderzoeken ook snel en automatisch alle nummerplaten van voorbijrijdende auto’s. Daardoor zijn de mogelijkheden van het toestel dus erg groot. Verdachte wagens kunnen zo makkelijker van de weg geplukt worden. Dat kan alleen maar de veiligheid van de inwoners verhogen.’

Aankoop

De privacy komt volgens Gerits niet in gevaar: ‘De gegevens die deze camera’s registreren worden niet opgeslagen. Ze zijn enkel bedoeld als informatiekanaal dat onze agenten kan helpen bij hun veelheid aan taken. N-VA Houthalen-Helchteren ziet de aankoop van één of meerdere van deze slimme camera’s als een belangrijke investering in de veiligheid van de inwoners. We zullen er bij het gemeentebestuur dan ook op aandringen om dergelijke aankoop op zijn minst in overweging te nemen.’