N-VA wilt energie in eigen gemeentebedrijf beheren

Op 8 oktober 2012

N-VA Houthalen-Helchteren wil de oprichting van een eigen gemeentelijk energiebedrijf (HHEB)

N-VA Houthalen-Helchteren zou wel eens de grootste partij na de komende gemeenteraadsverkiezingen kunnen worden, zo bleek uit het recente onderzoek door het onafhankelijk onderzoeksbureau MAS uit Leuven.

De partij is in elk geval klaar om de uitdaging aan te gaan en het volle gewicht van het bestuur te dragen en heeft hiervoor een aantal belangrijke, zeer concrete en ingrijpende programmapunten klaar.

Op vlak van energie wil N-VA de oprichting van een eigen energiebedrijf om de productie van energie in de eigen gemeente meer en meer zelf in de hand te krijgen.

Het HHEB zal een apart AGB (Autonoom Gemeentebedrijf) worden met als enige doel hernieuwbare energieprojecten te ontwikkelen in de gemeente en zo de energie-zekerheid voor de inwoners op korte en lange termijn te garanderen.

Dit initiatief sluit nauw aan bij de ontwikkeling van Clean Tech Campus die de komende jaren zichtbaar moet worden.

Het HHEB kan zelf of in samenwerking met private investeerders energieprojecten opzetten. Het kan gaan over zonneparken, windparken, biomassa…

De gemeente beschikt over eigendommen waar dergelijke projecten mogelijk zijn en waar de kansen tot op heden onbenut bleven.

De structuur van het HHEB zou zo gemaakt worden dat er ook ruimte is voor participatie van de bevolking in de projecten, door het aanbieden van aandelen aan de inwoners van onze gemeente.

Naast de ontwikkeling van energieprojecten kan het HHEB ook instaan voor groepsaankopen, een beter afvalbeheer, de promotie van nieuwe innovatieve technieken inzake duurzame energieopwekking. (WKK)

“We willen in geen geval de belastingen verhogen in onze gemeente. Dus moeten we  volop gaan voor economische welvaart en ontwikkeling. Een dergelijk autonoom energiebedrijf biedt tal van voordelen voor de gemeente. Naast de financiële opbrengsten is er natuurlijk ook de energie-onafhankelijkheid die we voor onze inwoners kunnen opbouwen en zo ook de kans op betaalbare energie voor iedereen verhogen.” aldus Peter Timmermans, schepen, lijsttrekker en kandidaat-burgemeester.