Niemand wil een verbrandingsoven in zijn achtertuin

Op 8 oktober 2012

Niemand wil een verbrandingsoven in zijn achtertuin.

N-VA Houthalen-Helchteren wenst geen oven op Centrum-Zuid en vraagt een grootschalig gezondheidsonderzoek dat de luchtkwaliteit in de buurt van Centrum-Zuid en de Grote Baan zal meten.

Niemand wil een verbrandingsoven in zijn achtertuin en zeker niet in de meest voorkomende windrichting. Voor ons moet de dus oven weg. Zoals in het verleden is gesteld nl. “ Oven Weg en geen andere”

Voor onze gemeente zou het dus een oplossing zijn indien de verbrandingsoven elders wordt gehuisvest. Wij stellen ons namelijk de vraag of de inplanting van de afvalverbrandingsoven wel de best beschikbare plaats heeft op Centrum-Zuid in onze CleanTech gemeente. Daar komen alle bijkomende lasten van het transport nog eens bovenop. Omdat de oven een Klasse 1 installatie is, zou het veel beter zijn dat de Openbare Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij (OVAM) de roosteroven niet meer als best beschikbare techniek zou beschouwen. Dit is echter tot op heden nog steeds het geval. Bij nieuwe technieken zoals een plasmatoortsverwerking  gebeurt  de verbranding op een veel hogere temperatuur en dat heeft veel minder schadelijke invloed op de lucht en de bodem in de omgeving.

De N-VA is vragende partij voor een groot gezondheidsonderzoek in onze gemeente. Buiten de uitstoot van de verbrandingsoven zou dan eveneens de erg schadelijk impact van de huidige Grote Baan op onze gezondheidssituatie moeten onderzocht worden. Wij vrezen dat de impact van het fijn stof van 40 000 voertuigen per dag, die nog eens 5 maal aan stoplichten moeten halt houden en terug vertrekken echt dramatisch is voor onze gezondheid. Om een dergelijk onderzoek grondig  te doen is er echter meer geld nodig dan de gemeente alleen kan vinden. Wij moeten dus andere financieringen hiervoor kunnen vinden.